2011. július 28., csütörtök

Az Úszóvilág internetes oldal szakmai írásaiból egy pár tanács


http://www.uszovilag.hu/szakma/1263-mit-tegyuenk-mit-ne-tegyuenk

1. MIT TEGYÜNK, MIT NE TEGYÜNK

Első írásunkban szeretnénk néhány alappillért elhelyezni, mely fontos lehet minden olyan szülő számára (nem mellesleg betartandó), akinek csemetéje versenyszerűen űzi az úszósportot.

Először lássuk, mik azok az esetleges hibák, amik kis odafigyeléssel elkerülhetőek:

NE vetítsük át saját ambícióinkat gyermekünkre!
Emlékezzünk rá, hogy mikor csemeténket először levittük az uszodába, nem azzal engedtük útjára, hogy X év múlva olimpiai bajnokként akarjuk őt hazavárni (legalább is remélem nem), hanem csak arra próbáltuk őt sarkallni, hogy válasszon egy hobbit, ami egészsége megőrzését is segíti.

NE hasonlítsuk gyermekünket a társaihoz!
Mindenkinek megvan a saját fejlődési folyamata. Van, aki korán és van, aki későn érő típus. Engedjük, hogy gyermekünk saját képességei szerint fejlődjön,……

NE próbáljunk edzővé előlépni, ha nem vagyunk azok!
Tisztelet a kivételnek, de a legtöbb szülő nem képesített edző, és ha nem vagyunk azok, ne is próbáljuk ezt csemeténkkel elhitetni. …………

NE kritizáljuk az edzőt!
Sok szülő gondolja, hogy ő rengeteg tapasztalattal rendelkezik, mivel csemetéje már egy éve jár úszni és két versenyen is elindult és abba a hibába esik, hogy ő próbálja meg gyermekét hasznos tanácsokkal ellátni……………..

NE kritizáljuk a versenybírókat!
Minden szülő szeretné gyermekét az első helyen látni, és sokszor tán ott is látja egy szoros benyúlásnál, de hagyjuk, hogy a bírák (illetve a remélhetőleg jól működő technika) döntsék el, hogy ki is nyert valójában.

AZ ÖSZTÖNZŐ SZÜLŐ A BIZTOS HÁTTÉR ZÁLOGA
Előzőekben összegeztük miként segíthetjük pozitívan gyermekünk fejlődését, azaz a sok „NE” után végre arra buzdítjuk a szülőket, hogy mi az, amit érdemes.

Mindig biztassuk gyermekünket!
A legfontosabb, hogy gyermekünk az elejétől fogva élvezze mind az edzéseket, mind pedig a versenyeket. …….. Egy pozitív, biztató környezetben többre lehet képes, mintha folyton csak negatívumokat hall.

Segítsük át gyermekünket a nehéz időszakon!
Mindenki életében előfordul, hogy csak egyszerűen nincs kedve edzésre menni (akármilyen szenvedély is fűti), ha gyermekünk ilyen akadályhoz ér, inkább álljunk elő egy ösztönző érvvel,…………….

Ösztönözzük gyermekünket célok felállítására!

Ha gyermekünk azzal kel minden nap, hogy ő olimpiai bajnok akar lenni, támogassuk abban. Ugyanakkor az is fontos, hogy sarkalljuk őt közbenső célok felállítására is,……...

Ismerjük el az edző munkáját!

Úszóedzők rengeteg munkát fektetnek csemeténk sikerébe, ezért nekik is kijár minden dicséret………

Ismerjük el gyermekünk versenytársainak eredményeit, és gyermekünket is sarkalljuk hasonlóra!
Ha valaki legyőzi csemeténket, ne keressünk kifogásokat, és figyeljünk arra, hogy csemeténk se tegye. Nyugtázzuk, hogy akkor, ott az nyert aki jobb volt, de fejlődni mindig lehet……………


-------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.uszovilag.hu/szakma/1282-oen-maximalista-gyermekevel-szemben

2. ÖN MAXIMALISTA GYERMEKÉVEL SZEMBEN?

Önvizsgáló gyorsteszt, szülőknek.

Az alábbi felmérést a Brit Úszószövetség készítette. Ha Ön igennel válaszolt egy vagy több kérdésre, lehetséges, hogy túl sok nyomás alatt tartja gyermekét. Tehát fontos arra emlékezni, hogy a szülő szerepe igen jelentős és emiatt nélkülözhetetlen a folytonos pozitív támogatás gyermekünk felé, hogy ő az úszást jó élményként élje meg és ne stresszelje a folytonos teljesítménykényszer.

Ön(nek)...
- A győzelem fontosabb, mint gyermekének?
- A gyermeke gyengébben teljesített és láthatóvá teszi, ha elégedetlen ezzel?
- Úgy érzi, hogy fel kell "spannolnia" gyermekét versenyek előtt?
- Úgy érzi, hogy gyermeke csak akkor élvezheti a sportot, ha nyer?
- Rögtön "kiboncolgatja" a verseny vagy edzés eseményeit?
- Úgy érzi, hogy kényszerítenie kell gyermekét az edzésekre?
- Úgy érzi, hogy gyakran akar beleszólni az edző dolgába edzésen és versenyen egyaránt, gondolván Ön ezt úgyis jobban tudja?
- Úgy érzi, hogy ellenségesen viselkedik gyermeke versenytársaival?
- Gyermeke céljai fontosabbak Önnek, mint neki?
- Kínál jutalmat gyermekének teljesítmény fejében?

Csak őszintén!:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.uszovilag.hu/szakma/1347-hogyan-maradjunk-boldog-uszok

3. HOGYAN MARADJUNK BOLDOG ÚSZÓ


Ha az alábbi tünetek valamelyike jelentkezik érdemes gyermekünkkel és edzőjével is leülni és az esetleges problémákat megbeszélni.

• Állandó fáradtság
• Viselkedési zavarok
• Nem tudja az iskolai és/vagy otthoni feladatait ellátni
• Súlyvesztés és/vagy étkezési szokások változása
• Gyakori sérülések
• Gyermekünk meggyőződése arról, hogy az úszás mindennél fontosabb

Dr. Keith Bell - Szülői kézikönyv a helyes pszichológiai gondozáshoz és tápláláshoz egy úszóversenyző számára - szerzője szerint az a legfontosabb, amit egy úszószülő tehet, hogy folyamatosan arra biztatja gyermekét, hogy élvezze, amit csinál…………….

Martha Capwell Fox írása szülőknek és gyermeküknek is egyaránt fontos lehet. 10 pontban összegzi mire érdemes odafigyelni, hogy elkerüljük a kiégés lehetőségét.

Mindenkinek lehet egy nehéz napja, van, ……….. Ha viszont ezek a napok egyre gyakrabban történnek meg és már edzésre sincs kedvünk menni, netán az abbahagyás gondolata is megfordult fejünkben, érdemes a következő tíz tanácsot megfontolni.

1. Alvás…………….

2. Pihenőnap…………

3. Kommunikáció…………….

4. Fejlődés…………..

5. Élvezd, amit csinálsz…. Dr. Keith Bell sportpszichológus és edző állítása szerint a kiégés mindaddig elkerülhető, amíg a sportoló észben tartja, hogy az úszás egyfajta játék, és mint olyan ezért mindig élvezetes. Bell szerint mindenki, aki részt vesz az edzésben (edző és sportoló egyaránt) fontos, hogy „élvezze a játékot”. Ha célokat állítunk fel, még a legintenzívebb edzések alatt is, azok elérésére való törekvésünk teszi játékszerűvé az edzéseket, és még ha nem is mindig érjük el a kitűzött célokat, az addig vezető út érdekes és játékos mivolta kellemesebbé teheti a kemény edzéseket.

6. Nem vagy robot…….

7. Nem az érem a lényeg: Dr. Keith Bell arra hívja fel a figyelmet, hogy nemcsak akkor ér el valaki sikereket, ha a legfényesebb érem lóg a nyakában. Az úszás egyike azoknak a sportágaknak, amit életünk végéig űzhetünk és nagy szerepet játszik egészségünk megőrzésében is. Bell arra biztat, fedezzük fel az úszásban rejlő összes értéket is és ne hagyjuk elveszni azokat.

8. Magadért ússz: Fontos, hogy azért ússzunk, mert élvezzük, és mi akarjuk, nem azért mert valaki másnak akarunk ezzel megfelelni……

9. Választás és nem áldozat………..


10. Élet az úszáson kívül: Emlékezz rá, hogy az úszás az életed egy nagy részét tölti ki, de nem az egészet. Fontos, hogy a többi fontos teendőket se hanyagoljuk, legyen szó a tanulmányokról vagy a családunkról. Érdemes egy olyan hobbit is választani, ami az úszástól teljesen eltér, ez akár új energiával tölthet fel. Legyenek olyan barátaid is, akik nem úsznak, ezzel szurkolótáborodat is megalapozhatod.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.uszovilag.hu/szakma/1425-tippek-az-ausztral-szueli-kezikoebyvbl

4. TIPPEK AZ AUSZTRÁL SZÜLŐI KÉZIKÖNYVBŐL

A következőkkel segíthetjük gyermekünket abban, hogy ő maximálisan élvezze az úszás örömeit:

"Első a sportoló, második a győzelem" perspektíva kialakítása

Gyermekünk önbizalom-építése

Hagyjuk az edzőt edzeni

Biztassuk és segítsük gyermekünket reális célok felépítésében

"Első a sportoló, második a győzelem"

Minden egyes sportban a szülői támogatás és biztatás alapszabálya, hogy gyermekünk érdekeit helyezzük előtérbe, foglalkozzunk azzal, ami neki a legjobb és csak ezután foglalkozzunk a győzelem eléréséhez vezető út gondolatával……….

Önbizalom

A szülő az egyik legfontosabb meghatározó tényező egy gyermek életében, és mint ilyen elengedhetetlen szereppel bír egy egészséges önbizalom kiépítésében. Egy kellő önbizalommal rendelkező gyerek nagyobb mértékben ismeri el saját eredményeit, jobban reagál az új kihívásokra és gyakrabban segít másoknak is………….

Hagyjuk az edzőt edzeni

Fogadjuk el, hogy a szakmai hátteret az edző biztosítja gyermekünk számára, és a szülő dolga nem más, minthogy biztassa gyermekét és elismerje erőfeszítéseit…………..

Reális célok felépítése

Kezdő úszóversenyzőként a legfontosabb a részvétel, odaadás a sport iránt és a technikai fejlődés. Ezt később felváltja a saját legjobb eredmények megdöntésének a célja és az újabb technikák elsajátítása, ezek mind elérhető reális célok………..

Emellett mindig élvezze, amit csinál, akár Olimpiai bajnok válik belőle, akár hobbiúszó, az úszásban lelt öröme, és saját fejlődése sikeressé teszi.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.uszovilag.hu/szakma/1528-az-idealis-uszoszuel

5. AZ IDEÁLIS ÚSZÓSZÜLŐ

Cikkünk egy amerikai edző gondolatait tolmácsolja, mely közvetlen betekintést nyújt abba, hogyan is képzeli el egy edző a biztos hátteret nyújtó szülőt. Brent Ransom, az Ohio állambeli Greater Toledo Aquatic Club egyik vezetőedzője.

Sok szülő sajnos nem is veszi észre mekkora szerepet játszik gyermeke úszókarrierjében, legyen itt szó akár az úgynevezett hobbi úszóról, vagy akár arról, aki olimpiai sikerekről álmodik. Önök az egyik legfontosabb tényezőik gyermekük saját célkitűzéseiben. "Hogy érti ezt?" kérdezik majd... Nos, most elmondom és adok is pár tippet miként válhatnak ideális úszószülőkké.

Emlékszem mennyire imádtam gyerekként az úszóedzésekre járni a helyi klubba. Igaz nem én voltam az állam legjobb úszója, és társaim egyikéről se mondhatnám ezt, de valószínűleg mi élveztük a legjobban az úszást. A szüleim mindig kiraktak az uszoda előtt és onnantól az edzőkre bízták a dolgot.

Már gyerekként is éreztem, hogy a szüleim teljes mértékben megbíztak az edzőim képességeiben és ezért nem is szóltak bele a munkájukba. Ez minden bizonnyal az edzőknek is jól esett, így az ő munkájuk is zökkenőmentesebb volt és én is biztonságban tudhattam magam.

Annyira élveztem az edzéseket, hogy ha bármiféle csínytevésen kaptak a szüleim, a büntetés az edzés megvonása volt. Talán azért is, mert szüleim gondosan ügyeltek arra, hogy tudjam a fontossági sorrendet. Mivel ők hitték, hogy tisztelet, fegyelem és tanulás a legfontosabb értékek, amik jobb emberré tehetnek engem, és nem pedig az úszás. Ők arra tanítottak, ha e három erény életem részévé válik jobb ember, és mind emellett jobb úszó is válhat belőlem.

Ez az a három dolog, amit valaha is tanultam a szüleimtől az úszás terén. Ők soha nem szóltak bele hogyan versenyezzek, soha nem próbálták kijavítani a technikai hibáimat, soha nem próbáltak meg edzőként fellépni. Tudják miért? Mert nem azokhoz a szülőkhöz tartoznak, akiket úgy hívunk "buta úszószülő".

És ez az egyik ismérve az ideális úszószülőnek. Igaz édesanyám tudott úszni, de mindig úgy tett mintha semmit se tudna az úszásról, édesapám pedig tényleg nem tudott semmit eme remek sportról. Ő bokszoló volt, ezért az egyetlen, amit valaha mondott az volt, hogy "támadj!", igazi bokszolóhoz méltóan.

Soha nem raktak rám semmiféle nyomást, inkább mindig biztattak bárhogy szerepeltem is. Ez az állandó biztatás és feltétel nélküli szeretet, amit tőlük kaptam segített abban, hogy jobb eredményeket érjek el. Még akkor is, ha esetleg nem én nyertem, tudtam, hogy a szüleimtől minden támogatást, vigasztalást megkapok majd, ezért soha nem adtam fel.

Minden edzőnek az a kötelessége, hogy segítse tanítványát annak célkitűzései elérésére. Most mint edző kérek arra minden szülőt, hogy engedjék meg, hogy tegyük a munkánkat. Ez pedig úgy lehetséges, ha a szülő a háttérben marad, azzal gyermeke is megérzi, hogy az edző érdemes az ő bizalmára és ezzel kiépülhet az oly fontos edző-tanítvány közti harmónia.

A szülő szerepét más úgysem töltheti be, mivel a szülő az, aki feltétel nélkül szereti gyermekét és megtanítja azokra az erényekre, amik sikeres felnőtté teszik.

Ha erre koncentrálnak és semmi másra, az úszás is összeáll majd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.uszovilag.hu/szakma/1567-hogyan-hat-az-uszas-a-szervezetre

6. HOGYAN HAT AZ ÚSZÁS A SZERVEZETRE?

Leírás: Nyomtatás

Leírás: E-mail

Hazánkban az úszás gyökerei az 1800-as évekbe nyúlnak vissza. Hajós Alfréd úszó szerezte a magyar történelem első két olimpiai aranymedálját 1896-ban. Szerencsére máig is az egyik legeredményesebb sportág. Akárcsak a futás vagy a kerékpározás, az úszás sem köthető nemhez, életkorhoz, edzettségi állapothoz. Cikk a www.sportorvos.hu-ról

Az úszás az egyetlen sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít. A ritmusos tempózás, a vízbe merülés, majd kiemelkedés és légvétel váltakozása révén a légzőszerv igen nagy tréningnek van kitéve. De nem csak a légzőrendszer lendül működésbe, hanem szinte az összes izom is. Ellentétben a kerékpározással, az úszás során a felső és alsó testfélre egyforma munka hárul. Alapvetően dinamikus, izotóniás terhelésről van szó, de természetesen ahhoz, hogy a test szépen ráfeküdjön a vízre és ne süllyedjen le bizonyos része, megfelelő izomtónusra, a tartóizmok munkájára van szükség. Gondoljunk a hát- és hasizomzatra: a gyorsúszás karcsapásainak kivitelezéséhez a törzsnek egyenesnek kell maradnia, ehhez pedig a megfeszített has, csípő, comb, hát járul hozzá.

Számos úszásnem ismert, amelyek között a mell és a gyorsúszás vált legnépszerűbbé. Sokan végig kitett fejjel tempóznak. Nos, ezzel meglehetősen nagy terhet rónak a nyakizmokra, ill. a gerincre, amely egyáltalán nem kedvező, ráadásul sokkal fárasztóbb, mint a technikailag szabályosabb mozdulatok. A jó technikájú gyorsúszás kevésbé fáraszt el, mint a mellúszás annak ellenére, hogy sokan az ellenkezőjét gondolják.

Az úszás az ún. állóképességi sportok közé tartozik, csakúgy, mint a kerékpározás, futás. A szív-érrendszer, a légzőrendszer, anyagcsere és emellett az egészszervezet működését képes kedvezően befolyásolni, amelynek következtében javul a szövetek, sejtek oxigén-ellátása. A szellemi teljesítményt is fokozza, gondoljunk arra hogy hány diplomás úszó és vízilabdás olimpikonunk van. Főleg gyermekkorban tűnik ki az úszó gyermekek kitűnő iskolai teljesítménye.

Sokan úgy gondolják, hogy az úszás hizlal, helyesebben hogy amellett nem lehet fogyni. Kétségtelen tény, hogy úszás hatására jelentősen fokozódhat az éhségérzet, ill. a telítettség-érzet sokkal később következik be. Mindennek az az oka, hogy az úszáshoz meglehetősen sok energiára van szükség, óránként 500-700 kalóriát is felhasználhatunk. Mindebből adódóan az úszást nyugodt szívvel lehet a fogyókúrás programba illeszteni.

Nem csak az elhízás, hanem számos más betegség kezelésében is segít. A már kialakult csontritkulás esetében javítja az ideg-izom koordinációt, dolgoztatja az izmokat, ezáltal a csonttörések megelőzésében vállal kitüntetett szerepet. Az úszás során ugyanis semmilyen erő nem hat a csontokra, ezért önmagában a csontritkulás mértéke nem befolyásolható vele. A degeneratív ízületi betegségek esetében sokszor az egyetlen mozgásformát jelenti, mivel így a testtömegnek csak egy kis töredéke nehezedik a beteg ízületre, ezért gyakorlatilag fájdalommentesen lehet az izomzatot trenírozni. Emellett az úszás során boldogsághormon szabadul fel, így a depresszió kezelésében is szerepet játszik. Természetesen nem hagyhatók ki az anyagcsere betegségek, mint pl. a cukorbetegség sem, amelynek kezelésében szintén sokat segíthet a rendszeres úszás.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése